Cyklotipy

Tip 1: Barokní Hostýn

552cd2e2587a4_HostynskaMagistrala_hostyn_cyklisti_513_fotom-ark kopie
Průběh trasy:
Bystřice pod Hostýnem – Svatý Hostýn – Tesák – Troják  – Lázy – Podolí – Loučka – Police –  Branky – Valašské Meziříčí

Charakteristika:

Nejkrásnější výhledy z horských luk či hustých lesů do valašských dědin a úrodné Hané vám nabídne Hostýnská magistrála dlouhá 19 km. Cesta začíná v Bystřici pod Hostýnem kdy po asfaltové cestě kolem hřbitova a místní části Lázně vystoupáte na nejvýše položené poutní místo na Moravě na Svatý Hostýn. Odměnou za propocené tričko bude nádherný výhled z rozhledny až do Jeseníků.

Ze Svatý Hostýna se vydáte po Hostýnské magistrále, která lemuje modrou turistickou značku na Skalné. Mírným klesáním po zelené turistické značce projedete kolem skalního útvaru Žába směrem na horskou louku Klapinov, odkud je výhled na kopec se zříceninou hradu Obřany. Zde se připojíte na naučnou stezku Portášské chodníčky, která vás dovede až na Holý vrch. Odtud opět pojedete po modré turistické značce směrem na hranici tří panství (Bystřické, Lukovské, Kelečské) Tři kameny. Sice opustíte naučnou stezku Portášské chodníčky, ale zároveň se napojíte na Naučnou stezku Hostýnské vrchy. Tou společně s modrou turistickou značkou projedete kolem Hrubé jedle až do místa Troják. Už z dálky vás bude vítat stará horská hospůdka, kde se zastavil čas a jeden ze zdrojů vitamínu B.

Opět plní energie můžete vyrazit po asfaltové cestě směr meteorologická stanice Maruška, kde je malinká rozhledna s nádherným výhledem do všech světových stran. Nyní budeme mít po levé straně výhled na nejvyšší vrchol Hostýnských vrchů Kelčský Javorník.

Po cyklostezce č. 6122 mineme chatovou osadu a staré dřevěnice, až se dostaneme na oblíbené místo hostýnského Yettyho Bludný. Trošku nepříjemnou kamenitou cestou sjedete dolů z louky a lesní cestou pokračujete na další horskou louku Končiny. Po malém odpočinku se vydáte příjemnou lesní cestou podél hranice přírodního parku Hostýnské vrchy a zelené turistické značce až na nejvyšší bod naší cesty Čečetkov. Za chvíli se můžete těšit na jeden z nejkrásnějších výhledů na horskou partizánskou obec Rajnochovice.

Cyklostezkou 6118 se dostanete kolem křížku partyzána Franty Belgičana, který zde zbytečně 8.3. 1945 padl do Hájí. Odtud sjedete do obce Lázy, kde se rozhodnete kudy pojedete dál. Náš směr může být Valašské Meziříčí nebo Vsetín.

Do Valašského Meziříčí se dostanete silnicí po cyklostezce č. 6216 klesáním přes obec Podolí, Loučka, Police a Branky. Na Vsetín se dostanete po žluté turistické značce na Ojičnou ve směru po cyklostezce č. 6118 kolem chaty U Holáňů. pokračujete po cyklostezce č. 6018 do obce Pržno a odtud podél Vsetínské Bečvy po cyklostezce 501 až do Vsetína. Obě varianty jsou z pohledu vzdáleností zhruba stejně dlouhé, celkově ujedete 40 km.

Tip 2: Okolo barokní Kroměříže

552cd875caac2_lutopecka_cyklostezka_27_fotom-ark kopie
Kroměříž – Barbořina – Hradisko – Bezměrov – elektrárna Na Strži – Kroměříž

Charakteristika:

Vyjíždíme od vstupu do Květné zahrady v Kroměříži po ulici Gen. Svobody severozápadním směrem, projedeme ulicí Koperníkova a odbočíme vlevo na Lutopecny. V centru obce se na křižovatce dáme druhou odbočkou vpravo a asfaltovou silničkou dojedeme k zemědělskému družstvu v Měrůtkách. Odbočíme vpravo, nadjedeme dálnici a sjíždíme do Hradiska. Tady projedeme kolem kostela, na první křižovatce se dáme vlevo a dostaneme se na cyklostezku vedoucí do Bezměrova.

Na začátku cyklostezky si můžeme odpočinout na místě bývalého pravěkého hradiště s informační tabulí a lavičkami postavenými symbolicky do kruhu. Po příjezdu do Bezměrova se dáme vpravo k železniční stanici, překročíme říčku Haná a dojedeme k řece Moravě na rozcestí Bezměrovský most. Odtud pokračujeme vpravo po zelené tur. značce a po proudu Moravy na rozcestí Miňůvský most.

Můžeme přejet na druhý břeh řeky a podívat se k přírodní památce Rameno Moravy s typickou vegetací stojatých vod a lužního lesa. Nachází se tady jediná přirozená lokalita stulíku žlutého na Kroměřížsku, můžeme pozorovat život různých druhů žab, pravidelně zde loví ledňáček a objevuje se tady i bobr.

Z rozcestí pokračujeme dál po modré turistické značce, která nás kolem vodní elektrárny Na Strži a zahrádkářských osad dovede zpět do Kroměříže, na Sněmovní náměstí k Arcibiskupskému zámku.

Tip 3: Uherskohradišťská vinařská stezka

552cd9b94a0f3_uherske_hradiste04_fotom-ark_31
Uherské Hradiště – Ostrožská Nová Ves – Dolní Němčí – Vlčnov – Uherské Hradiště

Charakteristika:

Vyjíždíme z přístaviště v Uherském Hradišti po proudu Moravy po Uherskohradišťské cyklostezce, která nás vede okrajem sídliště Mojmír ke Kunovskému lesu a přes řeku Olšavu k přírodní památce Tůň u Kostelan. Od mokřadu pokračujeme dál lužním lesem kolem štěrkopískových jezer, z nichž některá nabízejí přírodní koupání, do Ostrožské Nové Vsi. Projedeme obcí a vystoupáme do Ostrožské Lhoty. Tady můžeme navštívit lidový domek Háječek s ukázkou dobového bydlení, který stojí na trase cyklostezky do Hluku, kam pokračujeme.

Uherskohradišťská stezka nás vede dál do Dolního Němčí, za obcí odbočíme doleva na hřeben a poté sjedeme do Vlčnova. Odtud pokračujeme po silnici do Veletin, kde odbočíme vlevo do Podolí. Pojedeme podchodem pod silnicí E50 a vyhneme se tak přecházení frekventované silnice na kraji obce Popovice.

Odtud jedeme podél kolejí, projedeme městskými částmi Vésky a Sady a už jsme v Mařaticích, kde zamíříme ke kostelu. Cca 500m za kostelem stezka odbočuje vlevo k vinicím, sjedeme k hlavní silnici, po několika metrech odbočíme vpravo a dojedeme k řece Moravě, kolem níž se vrátíme do přístaviště, cíle našeho výletu.

Zajímavosti na trase:

Kostelany nad Moravou  Zajímavostí obce je kostel sv. Floriána. Kostelany se všakpyšní i jinou stavbou – portálovým nýtovaným mostem, který překlenul řeku Moravu už v roce 1912. Odtud je možno odbočit do Polešovic, jedné z nejvýznamnějších vinařských obci oblastí. Kostelany se mohou pochlubit ještě přírodní zajímavostí – tůní, ležící v nivě řeky Moravy.

Hluk. Typické slovácké městečko, které je známé především Dolňáckými slavnostmi, jejichž součástí je Slovácká Jízda králů – nehmotná památka UNESCO. Slavnosti, kterými žije celé městečko i jeho okolí, se pořádají každé 3 roky na počátku července. Natáčel se zde i slavný seriál Slovácko sa nesúdí 2014. Dominantou města je kostel sv. Vavřince a věž renesanční tvrze, kde je zřízeno muzeum a selská jizba. Ukázkou bydlení v selských staveních od 17. století do poloviny 20. století jsou památkové domky č. p. 283 a 284. Dolní Němčí – Muzeum na Mlýně Jde o soubor budov vodního mlýna na potoku Okluky z 18. století. V části mlýna bylo zřízeno muzeum zemědělských nástrojů, které mlýnu věnovali obyvatelé obce. www.dolni-nemci.cz

Veletiny. Obcí prochází vinařská stezka. Nachází se zde chráněná rezervace lidové architektury Stará hora, tvořená historickými vinnými búdami, které sloužily k lisování hroznů a uchovávání vína. www.veletiny.cz

Mařatické vinohrady.  Hradišťští měšťané si zde drželi vinohrady už od 16. století. Nadsklepní domy štítové orientace byly již od doby první republiky považovány za jednu z nejkrásnějšíchukázek slovácké sklepní architektury. Na místním víně si zde pochutnávali významní umělci, jako Mikoláš Aleš, Antonín Slavíček, Alois Jirásek i bratři Uprkovi. Stěny domu č. 367 Joža Uprka dokonce malbami vyzdobil. V barokním vinném sklepě U Lisu můžete obdivovat zachovalý vřetenový (šroubový) lis na hrozny.